نحوه استفاده از موم ارتودنسی

نحوه استفاده از موم ارتودنسی

در این نوشته می خوانید :

نحوه استفاده از موم ارتودنسی چگونه است؟

موم ارتودنسی در مواردی استفاده می گردد که دستگاههای ارتودنسی ثابت یا متحرک برای لب یا لپ و گونه شما مزاحمت ایجاد کند و باعث درد شود موم کمک می کند بین براکت ها و بخش های داخلی دهان مانند لب ها، گونه ها، زبان و لثه ها مانع ایجاد شود. استفاده از موم ارتودنسی بسیار ساده است.

در این موارد البته بهتر است ابتدا به متخصص ارتودنسی مراجعه نمایید تا در حد امکان تیزی دستگاهها کاهش یابد شاید سیم شما بلند شده باشد که میتوان آن رو کوتاه کرد . آنچه که از ناراحتی باقی می ماند و معمولا” محدود به روزهای نخست درمان می باشد با گذاشتن موم ارتودنسی قابل تحمل می گردد. برای گذاشتن موم می بایست ناحیه مورد نظر خشک شده و مقدار اندکی موم روی آن گذاشته و با انگشت پهن شود.

 

موم ها معمولا با مسواک و خوردن مواد غذایی حل شده و یا از دهان خارج میشوند و چون گیاهی هستند خطری برای بیمار ندارند برخی از انواع موم ها از موم زنبور عسل یا موم کارنابا (یا همان موم نخل یا موم برزیلی که از برگ درخت نخل برزیلی گرفته می‌شود) تهیه می شوند، در حالی که در ساخت دیگر موم ها از پارافین استفاده می شود. بر اساس اطلاعات انجمن ارتودنتیست های کانادا بلعیدن مقداری موم ارتودنسی به خاطر بیرون پریدن آن حین حرف زدن و جویدن غذا کاملاً طبیعی و بی خطر است. موم ارتودنسی شفاف و معمولاً بدون مزه است، در حالی که انواع مزه دار آن، با مزه های دارچین و نعنا و… نیز وجود دارد.

ما در شروع درمان ارتودنسی یک پک کامل از تمامی وسایل مورد نیاز به شما را در اختیارتان قرار می دهیم

نحوه استفاده از موم ارتودنسی

آموزش استفاده از موم

برای استفاده از موم ابتدا دستهایتان را کاملا تمیز بشورید بعد محل درد را پیدا کنید لازم نیست روی تمام براکت ها موم گذاشته شود تنها اون براکنی که باعث ایجاد درد برای لب و گونه شما شده بگذارید مقدار کمی ( کمی بزرگتر از براکتی که روی دندانتان قرار دارد ) از موم را رو براکت گذاشته ابتدا باید براکت و محل چسباندن براکت کاملا خشک باشد و مطمین شوید که روی براکت قرار گرفته کمی فشار دهید

در صورتی که موم ارتودنسی شما تمام شد یا به آن نیاز دارید اما در دسترس شما نیست، می توانید از گزینه های جایگزین آن استفاده نمایید.

اگر در منزل شمع دارید، یک تکه کوچک از آن را جدا کنید و درست مانند مراحل آماده سازی موم ارتودنسی آن را آماده کنید و روی موضع قرار دهید.

یکی دیگه از جایگزین های موم ارتودنسی ، موم سیلیکونی دندانی است.

موم سیلیکونی در قالب نوارهایی وجود دارد که روی براکت های ارتودنسی قرار می گیرند.

سیلیکون مقاوم تر است زیرا در برابر بزاق و آنزیم های داخل دهان غیر قابل نفوذ است، به این معنا که نیاز نیست مجدداً این کار را تکرار کنید. برای چسباندن موم سیلیکونی باید براکت کاملا خشک باشد حتی اگر کمی خیس باشد نمیچسبد

اگر می خواهید موم های سیلیکونی را استفاده کنید، حتماً یک مرتبه به صورت آزمایشی از آنها استفاده کنید تا از عدم حساسیت بافت داخل دهان به آنها اطمینان حاصل نمایید.

اما خب همونطور که گفته شد شمع و موم سیلیکونی تنها جایگزین موم ارتودنسی هستند و بهتر است ازموم ارتودنسی استفاده کنید