پرسش و پاسخ

تفاوت بین مراجعه به یک مطب ارتودنسی با مراجعه بیمار به یک کلینیک در چیست ؟

ارتودنسی در کرج

به طور معمول ارتودنتیستی که در مطب فعالیت می نماید برای مدت طولانی مکان خود را تغییر نمی دهد و در صورت تغییر، قابل دسترسی می باشد ولیکن ارتودنتیستی که در یک کلینیک مشغول به کار می باشد به دلایل بسیاری ممکن است کلینیک را، در هر زمان ترک نماید در نتیجه درمان بیمار به متخصص دیگری در همان کلینیک واگذار می شود. در هر بار که متخصص عوض می شود، آشنایی با طرح درمان، توسط ارتودنتیست جدید ممکن است باعث طولانی شدن دوره درمانی گردد و در بعضی موارد ممکن است که درمان با موفقیت کامل به اتمام نرسد.

ردیف کردن دندانها بدون ارتودنسی چگونه است؟

با توجه به میزان علاقه بیماران به درمان های زیبایی ، تبلیغات متفاوتی در بخش های مختلف به چشم می خورد یکی ازاین آگهی ها ” ردیف کردن دندانها در یک جلسه بدون ارتودنسی” است .

برای روشن شدن موضوع بهتر است بدانیم که برای ردیف کردن دندانها فقط یک راه وجود دارد و آن درمان ارتودنسی است که دراین روش با حرکت تاج و ریشه دندان مشکل بصورت اساسی برطرف شده ودندانها واقعا ردیف می شوند، حال آنکه در تبلیغات متفاوت که به هیچ وجه جنبه علمی ندارد از روشهایی بجز درمان ارتودنسی استفاده می شود در این روش حرکتی در دندانها اتفاق نیافتاده ،بلکه با تراشیدن یا اضافه کردن مواد همرنگ، دندانها به ظاهر ردیف شده به نظر می رسند.

در روشهایی که همراه با تراشیدن و افزودن مواد ترمیمی است معمولا بخشی از قسمت برجسته یا بیرون زده تاج دندان تراشیده می شودودر قسمت فرورفته مواد همرنگ دندان افزوده می شود تا سطح دندان صاف به نظر برسد .تراشیدن بافت سالم دندان و اضافه کردن مواد ترمیمی همرنگ به دندان برای دندان و بافت های نگهدارنده آن مخرب بوده و باعث مشکلات لثه ای ، عدم مقاومت دندان، از دست رفتن بافت سالم دندان خواهد شد و این موارد شروع مشکلاتی خواهد بود که پایانی ندارد.

وضعیت فاجعه بار زمانی است که در بعضی موارد دندانهای کج کشیده می شود و به جای آن ایمپلنت که به حالت ردیف شده باشد قرار می گیرد خوشبختانه با افزایش آگاهی بیماران ، این روش بسیار کم مشاهده می شود. توصیه متخصصان ارتودنسی این است که حتی اگر تمایل به درمان ارتودنسی ندارید برای پیشگیری از به خطر افتادن سلامتی دندان هایتان از این درمان ها استفاده نکنید.

فرق ناهنجاری فکی (اسکلتی) با دندانی چیست؟

ناهنجاری فک

متخصص ارتودنسی با معاینه می تواند تشخیص دهد که بیمار ناهنجاری فکی (اسکلتی) و یا دندانی دارد و یا ممکن است هم مشکل فکی و هم دندانی توأماً با هم وجود داشته باشد . اگر ناهنجاری بیمار فکی (اسکلتی) باشد حتماً می بایست درمان قبل از بلوغ شروع شود تا بتوان با دستگاههای متحرک ارتودنسی مشکل بیمار را درمان نمود .

مراجعه به موقع برای بررسی ناهنجاری در سنین ۷ تا ۸ سالگی باعث پیشگیری از درمان جراحی می شود . در صورتی که بیمار مشکل فکی داشته باشد و دیر هنگام مراجعه کند نیاز به ارتودنسی به همراه جراحی خواهد داشت و اگر بیمار هم ناهنجاری فکی وهم ناهنجاری دندانی داشته باشد ، اولویت با مشکل فکی است و مثل بیماری که مشکل فکی – اسکلتی دارد باید زود هنگام تحت درمان قرار گیرد .

در صورتی که بیمار مشکل دندانی داشته باشد با ارتودنسی ثابت فکین می توان ناهنجاری بیمار را درمان کرد و در این خصوص باید گفت به شرطی که بیماری لثه ای وجود نداشته باشد محدودیت سنی وجود ندارد . و در هر سنی می توان درمان ارتودنسی ثابت را انجام داد . اگرچه هنوز توصیه می شود که هر چه سن بیمار کمتر باشد ، درمان راحت تر و با موفقیت بیشتری همراه خواهد بود. دوباره تاکید می گردد که مشکلات فکی اسکلتی باید قبل از بلوغ درمان شوند. در صورتی که مشکل فکی – اسکلتی قبل از بلوغ درمان شود ، بیمار ممکن است نیاز به جراحی نداشته باشد ولی مراجعه دیر هنگام بیمار به همراه ناهنجاری های فکی – اسکلتی نیاز به جراحی به همراه ارتودنسی دارد.

آیا ارتودنسی در هنگام بارداری به نوزاد صدمه می زند؟

ارتودنسی با بارداری هیچگونه تداخلی ندارد ولی با توجه به افزایش اسیدیته محیط دهان در این زمان می بایست بهداشت دهان به خوبی رعایت گردد . در هنگام بارداری دندانها استعداد بیشتر برای پوسیدگی دارند . مادر در این دوران مواد قندی بیشتری می خورد و دندانها بیشتر در خطر پوسیدگی می باشند. همچنین به علت تغییرات هورمونی در این دوران لثه ها نیز در معرض خطر می باشند و مشکلات لثه ای بیشتر حادث می شوند.

در دوران بارداری میزان جرم و دیگر رسوبات میکروبی بیشتر از مقدار قبل از بارداری است. در نتیجه مقدار التهاب لثه نیز بیشتر از دوره قبل از بارداری می شود لذا لازم است عمل جرمگیری و برساژ دندانها انجام شود. علائم التهاب لثه در دوران بارداری شامل قرمزی ، تورم و بزرگ شدن لثه (افزایش حجم لثه) است. در بعضی موارد ممکن است این مشکل همراه با خونریزی از لثه هم باشد. حال اگر بیمار سیم ارتودنسی هم داشته باشد ممکن است التهاب لثه و مشکلات لثه ای افزایش یابد ولی در صورتی که بیمار بهداشت مناسبی داشته باشد و دندانها هیچگونه جرمی نداشته باشد ارتودنسی در این دوران نگرانی نخواهد داشت.

باید دانست اگر بیمار در هنگام ارتودنسی باردار شد ، نباید برای بیمار رادیوگرافی تجویز کرد زیرا گرفتن رادیوگرافی به خصوص در ۳ ماه اول حاملگی برای جنین بسیار مخاطره آمیز است . یا می بایست قبل از بارداری برای بیمار رادیوگرافی تجویز کرد یا اینکه گرفتن آن را تا آخر حاملگی به تعویق انداخت . در معرض قرارگرفتن مادر در مقابل اشعه X و تجویز بعضی از دارو ها باعث نقص های جنینی می شود که می توان به شکاف لب و کام یا لب شکری اشاره کرد.

باید گفت در دوران ارتودنسی بیمار هیچگونه دارویی نمی گیرد و از بیمار هم نباید رادیوگرافی گرفت. بنابراین ارتودنسی با بارداری هیچگونه منافاتی ندارد و صدمه ای هم به نوزاد نمی رساند. در این دوران می بایست بیمار بهداشت دهان خود را به خوبی رعایت کند . بیماران حتی با وجود سیم های ارتودنسی می توانند عمل جراحی سزارین برای به دنیا آمدن کودک داشته باشند.

چه موقع باید دندان عقل را در آورد؟

در رابطه با درآوردن دندانهای عقل باید گفت بهتر است تصمیم گیری راجع به در آوردن دندانهای عقل در آخر دوره درمانی ارتودنسی صورت گیرد زیرا ممکن است برای درمان ارتودنسی دندانی کشیده شود و در اثر کشیدن دندان جای مناسبی برای دندان عقل یا مولر سوم ایجاد شود و دیگر نیازی به درآوردن دندان عقل نباشد و اگر دندان مولر سوم یا عقل در ابتدای درمان کشیده شود جبران آن امکان پذیر نیست.

حتی اگر با کشیدن دندان در حین درمان ارتودنسی جایی برای دندان مولر سوم یا عقل باز نشود ، کشیدن آن در آخر درمان ارتودنسی به صلاح بیمار است زیرا در اثر درمان ارتودنسی ممکن است مختصر فضایی ایجاد شود و دندان عقل به سطح جونده نزدیکتر شود و درآوردن آن برای جراح راحت تر باشد . در خاتمه باید دانست زمانی دندان عقل یا مولر سوم کشیده می شود که آن دندان کج دربیاید و در فک جای مناسبی نداشته باشد و یا در مواردی که زاویه رویش دندان عقل یا مولر سوم نامناسب باشد و به ردیف دندانها صدمه بزند.

آیا ارتودنسی دردناک است ؟

در طول هفته اول پس از گذاشتن سیم ها، بیمار ممکن است قدری احساس درد و ناراحتی داشته باشد. پس از گذشت چند روز، درد وناراحتی خود بخود برطرف می شود. هم چنین در جلسات ویزیت که در خلال درمان انجام می شود به علت فعال کردن سیم ها، فنرها، کش ها، ممکن است تا چند روز درد مختصری در دندانها وجود داشته باشد که این نوع درد ها طبیعی تلقی می شود. در صورتی که دستگاه های ارتودنسی لثه و گونه را ملتهب نماید. دکتر موم مخصوص دندانپزشکی را، جهت رفع مشکل فوق در اختیار شما قرار می دهد. در بعضی مواقع به علت ناراحتی و درد، بیمار می تواند از مسکن ساده مثل استامینوفن استفاده نماید.

بهداشت دهان درهنگام درمان ارتودنسی چگونه باید رعایت گردد ؟

رعایت بهداشت دهان و دندان در زمانی که بیمار تحت درمان ارتودنسی است ، اهمیتی دو چندان دارد. براکت ها و هرگونه دستگاه ارتودنسی در دهان می تواند در صورت عدم رعایت بهداشت محل تجمع پلاک میکروبی شده ، باعث پوسیدگی دندانی و مشکلات لثه ای گردد . بنابراین توصیه می شود که در طول درمان ارتودنسی بعد از هر وعده غذایی مسواک زده شود .

به یاد داشته باشید وضعیت دندانها و لثه بیانگر میزان همکاری بیمار در زمینه رعایت بهداشت دهان است . اگر در حین درمان ارتودنسی بیمار بهداشت دهان مناسبی نداشته باشد ، امکان بروز لکه های سفید رنگ ، ایجاد پوسیدگی روی دندانها و یا تورم و التهاب لثه و حتی خونریزی از لثه وجود دارد که این امر تبعاتی نظیر ظاهر نازیبای دندانها پس از پایان درمان ارتودنسی و یا نیاز به جراحی لثه حین درمان ارتودنسی را به دنبال خواهد داشت.

مسواک های بین دندانی ، نخ دندان هم بایستی در کنار مسواک زدن استفاده شوند. طریقه صحیح مسواک زدن و استفاده از موارد فوق بعد از قرار دادن ارتودنسی ثابت و متحرک به بیمار در مطب آموزش داده می شود . اگرچه مسواک های برقی از نظر آماری برتری زیادی نسبت به مسواک های دستی ندارند ولی دیده شده است که بیمارانی که دارای مسواک برقی هستند بهداشت بهتری دارند . بنابراین می توان از مسواک های برقی هم استفاده کرد.

آیا ارتودنسی باعث ارتقاء کیفیت زندگی می شود؟

تمام تلاش انسانها در دوران زندگی برای بهبود کیفیت زندگی است ، بخشی از این اقدامات جهت ایجاد ظاهری زیبا، بخشی مربوط به ایجاد فانکشن و بازدهی مناسب در حفره دهان می باشد. فراهم شدن سلامتی در قسمت ابتدایی دستگاه گوارش باعث کارآیی بهتری در کل سیستم گوارش می شود . سلامت جسم و روح از دیگر اهداف ارتودنسی است.

ارتودنسی بر سلامت کلی و سلامت روانی فرد تاثیر بسزایی دارد . ایجاد ظاهری زیبا، کارآیی مناسب سیستم جونده باعث ارتقاء کیفیت زندگی می شود . امروزه والدین بیش از گذشته نقش حمایتی خود را برای فرزندان ایثار می نمایند و ارتودنسی زمینه ای است تا والدین از هر فرصتی برای افزایش بهبود کیفیت زندگی فرزندشان دریغ نکنند. با توجه به ارزش یک لبخند خوب در تامین سلامت روحی و اعتماد به نفس بالا همه سعی می کنند لبخند زیبایی برای فرزندشان فراهم کنند.

فواید ارتودنسی چیست؟

علاوه برمرتب کردن دندانها ، تصحیح موقعیت لب ها می توان فواید ارتودنسی را به طور ذیل خلاصه کرد:

کاهش فشار روی ریشه دندان ها

مرتب کردن دندان ها موجب قرار گرفتن آنها در موقعیت مطلوب داخل فک می شود که نتیجه آن پخش متوازن نیرو در تمام جهات و کاهش فشار روی ریشه دندان ها است. از طرف دیگر منظم شدن دندان ها به تمیز کردن آنها نیز کمک خواهد کرد.

ارتودنسی موجب برطرف کردن مشکلات گوارشی می شود

در حالت عادی هر دندان در هر فک با دو دندان دیگر در فک مقابل در تماس است. چنانچه در بیماری این وضعیت وجود نداشته باشد غذا به خوبی آسیاب نشده و هضم غذا و در نتیجه گوارش آن با مشکل روبه رو می شود. درمان ارتودنسی، باعث ایجاد تماس های مناسب و در نتیجه افزایش تاثیر جویدن خواهد شد. با داشتن دندانهای منظم کارآیی قسمت ابتدایی دستگاه گوارش به نحو کامل برقرار می گردد.

ارتودنسی باعث درمان مشکلات عضلانی می شود

افرادی که بیشتر فعالیت خود را با دست راست انجام می دهند عضلات قوی تر با حجم بزرگ تر نسبت به دست چپ دارند اما چون دست ها زیر لباس قرار می گیرند تاثیر زیاد و قابل توجهی در بیننده به وجود نمی آورند. حال اگر شخصی به دلایل مختلف مانند عادت کردن یا کوچک بودن فک و… با دندان های یک طرف غذا بخورد، به مرور زمان عضلات یک طرف از طرف دیگر بزرگ تر و صورت وی نامتقارن می شود و چون در برخوردهای اجتماعی صورت اولین قسمتی است که مورد توجه قرار می گیرد، این مشکل خود را به وضوع نشان می دهد.ارتودنسی باعث ایجاد ظاهری زیبا در صورت می شود.
هر لبخندی با دندان های منظم و ردیف، زیباتر است.
پشت هر لبخند زیبا، دندان هایی زیباست.یکی از عمده مسائلی که ممکن است زیبایی شما را تحت تاثیر قرار دهد، دندان های بدفرم و نامرتب است.
مسلما یکی از مهم ترین اجزای صورت که در زیبایی افراد تاثیر دارد یا ممکن است مانع به چشم آمدن زیبایی یک فرد شود، دندان های اوست؛ اجزایی که چه هنگام خندیدن و چه هنگام حرف زدن. نخستین بخش از اجزای صورت هستند که به چشم طرف مقابل شما می آیند و می توانند تاثیر شگرفی روی روابط شما داشته باشند؛ همواره یکی از بزرگ ترین معضلات بیماران دهان و دندان، نامرتبی یا بدفرمی دندان هاست که شاید در نگاه اول، تمام زیبایی های شما را تحت تاثیر خود قرار دهد.

لبخند زیبا با دندان های مرتب گاهی اوقات برای خیلی ها آرزوست. افرادی که دندان های نامرتبی دارند با هر بار جلوی آینه رفتن یا لبخند زدن به این فکر می کنند که کاش دندان های صاف و مرتبی داشتند. این آرزو این روزها دیگر دست نیافتنی نیست.

علم دندانپزشکی نه تنها در زیباسازی دندان ها به خوبی پیشرفت کرده است بلکه روش های راحت تر و ساده تری را برای رسیدن به نتیجه مطلوب به کار می گیرد.فراموش نکنید که لبخند زیبا، نخستین مرحله پذیرش شما به آغوش یک اجتماع فعال است و چهره شما با چنین لبخندی، بسیار زیباتر می شود. همیشه شنیده ایم که هر چهره ای با لبخند زیباتر است، اما شرط داشتن لبخندی زیبا، وجود دندان هایی مرتب و ردیف است. به طور حتم لبخندی که پشت آن، دندان های به هم فشرده و نامرتب پنهان شده باشد. نه تنها در زیبا کردن چهره افراد نقشی نخواهد داشت بلکه گاهی هم تاثیر عکس بر نظر افراد در مورد ما می گذارد.

 

  • ارتودنسی باعث افزایش اعتماد به نفس و غلبه بر مشکلات روحی روانی می شود.
  • ارتودنسی باعث افزایش کیفیت زندگی Quality of life می شود.
  • ارتودنسی بر روی سلامت روح و روان فرد تاثیر به سزایی دارد
آیا درمان های ارتودنسی تنها برای زیبایی است؟

درمان های ارتودنسی فقط برای زیبایی نیست بلکه به منظور برقراری رابطه بین دندانی و فکی بهتر انجام می گیرد. با این درمان ها نه تنها به زیبایی بیشتر دست می یابیم بلکه می توانیم با رعایت بهداشت از پوسیدگی های بیشتر که براثر نامرتبی و روی هم قرارگرفتن برخی از دندان ها یا فاصله بین دندانی جلوگیری کنیم. درمان ارتودنسی ، به جابجایی دندان های کج و نامناسب کمک می کند. مسواک زدن دندان های کج بسیار سخت است و این امر می تواند شما را در معرض خطر پوسیدگی دندان یا بیماری لثه قرار دهد.

رعایت بهداشت دهان و دندان در زمان ارتودنسی به حفاظت از لثه و دندان های شما کمک می کند . همچنین طول درمان را کوتاه تر می کند.درمان ارتودنسی از سایش شدید دندانها جلوگیری به عمل می آورد. تصحیح فکین باعث سلامت مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) می شود در بعضی موارد ارتودنسی باعث رفع صدای فک و درد و التهاب مفصل گیجگاهی می شود. قرار گرفتن دندان ها در محل خود و ایجاد روابط فکی صحیح، سبب تکلم بهتر حروف و کلمات توسط بیمار و نهایتا حضور با اعتماد به نفس او درجامعه می شود. درمان ارتودنسی باعث افزایش کیفیت زندگی و بر روی سلامت روح و روان فرد تاثیر به سزایی دارد.

ارتودنسی در بزرگسالان چگونه است؟

لبخند، یکی ازمهمترین خصوصیات زیبایی صورت و یکی از ارکان اصلی جذابیت هر فرد محسوب می شود.از طرفی دندان های کج و عدم جفت شدن دندان ها منجر به ایجاد و تشدید بیماری های دهان و دندان از جمله بیماری های لثه ، تحلیل لثه و استخوان، پوسیدگی های دندانی، سایش شدید دندان ها و در نهایت دردهای مفصل گیجگاهی- فکی می شود.از این رو انجام ارتودنسی در بزرگسالی منجر به بهبود ظاهر صورت و لبخند، بهبود سلامت دندان ها، لثه و در نهایت منجر به افزایش اعتماد به نفس و غلبه بر مشکلات روحی روانی در فرد می شود.

امروزه در دنیا تعداد بزرگسالان تحت درمان ارتودنسی در حال افزایش است.زیرا این نوع روش درمانی برای رفع کجی و بی نظمی دندان ها، عدم جفت شدن دندان ها، وجود فضا بین دندان ها، زیاد دیده شدن لثه ها در هنگام لبخند زدن (Gummy Smile)و وجود مشکلات در جویدن و صحبت کردن کاربرد دارد .در حال حاضر استفاده از دستگاههای مدرن برای انجام ارتودنسی موجب کاهش ناراحتی های حین درمان و طول درمان و افزایش انتخاب های درمانی برای بیمارشده است.

آیا درمان ارتودنسی نیاز به آماده سازی قبلی بیماران دارد؟

درمان صحیح ارتودنسی نیاز به نظم خاص و آماده سازی بیماران دارد. این آماده سازی شامل جرم گیری، ترمیم پوسیدگی ها، کشیدن دندان ها (در صورت نیاز) و آموزش بهداشت است. شرط اصلی درمان ارتودنسی موفق، همکاری بیمار و عمل به توصیه های متخصص ارتودنسی است. چون درمان ارتودنسی در مدت زمان نسبتا طولانی انجام می گیرد بنابراین علاقه و اشتیاق بیمار در به دست آوردن نتیجه ای خوب، تاثیرگذار است.

تا چه اندازه امکان برگشت درمان های ارتودنسی وجود دارد و چه عواملی در آن دخالت دارند؟

پس از اتمام یک دوره درمانی از وسایل و دستورالعمل های خاصی برای حفظ نتیجه درمان استفاده می شود. متاسفانه برخی از بیماران پس از مشاهده نتیجه مطلوب به این دستورالعمل ها توجه کافی نمی کنند و سهل انگاری آنها باعث جابه جایی ناخواسته دندان ها می شود که میزان این جابه جایی متغیر است. نکته دیگر اینکه بدن انسان در برابر تغییرات ناگهانی واکنش های نامطلوبی نشان می دهد. بنابراین، بهتر است درمان های ارتودنسی به صورت آهسته و پیوسته انجام گیرند.

معمولا سرعت مناسب برای ارتودنسی دندان های شلوغ و نامنظم چه قدر است؟

به طور کلی سرعت حرکت دندان ها از یک ناحیه ی به ناحیه دیگر در هر ماه ماکزیمم در حدود یک میلی متر است که این بستگی به فاکتورهای دیگر مانند سن بیمار، تراکم استخوان آلوئول ، میزان بافت های نگه دارنده دندان و غیره دارد. طول درمان در بیماران کم سن مسلما کمتر از افراد مسن تر است.

فرق ناهنجاری فکی (اسکلتی) با دندانی چیست؟

متخصص ارتودنسی با معاینه می تواند تشخیص دهد که بیمار ناهنجاری فکی (اسکلتی) و یا دندانی دارد و یا ممکن است هم مشکل فکی و هم دندانی توأماً با هم وجود داشته باشد . اگر ناهنجاری بیمار فکی (اسکلتی) باشد حتماً می بایست درمان قبل از بلوغ شروع شود تا بتوان با دستگاههای متحرک ارتودنسی مشکل بیمار را درمان نمود . مراجعه به موقع برای بررسی ناهنجاری در سنین ۷ تا ۸ سالگی باعث پیشگیری از درمان جراحی می شود .

در صورتی که بیمار مشکل فکی داشته باشد و دیر هنگام مراجعه کند نیاز به ارتودنسی به همراه جراحی خواهد داشت و اگر بیمار هم ناهنجاری فکی وهم ناهنجاری دندانی داشته باشد ، اولویت با مشکل فکی است و مثل بیماری که مشکل فکی – اسکلتی دارد باید زود هنگام تحت درمان قرار گیرد .

در صورتی که بیمار مشکل دندانی داشته باشد با ارتودنسی ثابت فکین می توان ناهنجاری بیمار را درمان کرد و در این خصوص باید گفت به شرطی که بیماری لثه ای وجود نداشته باشد محدودیت سنی وجود ندارد . و در هر سنی می توان درمان ارتودنسی ثابت را انجام داد . اگرچه هنوز توصیه می شود که هر چه سن بیمار کمتر باشد ، درمان راحت تر و با موفقیت بیشتری همراه خواهد بود. دوباره تاکید می گردد که مشکلات فکی اسکلتی باید قبل از بلوغ درمان شوند. در صورتی که مشکل فکی – اسکلتی قبل از بلوغ درمان شود ، بیمار ممکن است نیاز به جراحی نداشته باشد ولی مراجعه دیر هنگام بیمار به همراه ناهنجاری های فکی – اسکلتی نیاز به جراحی به همراه ارتودنسی دارد.

آیا ارتودنسی در هنگام بارداری به نوزاد صدمه می زند؟

ارتودنسی با بارداری هیچگونه تداخلی ندارد ولی با توجه به افزایش اسیدیته محیط دهان در این زمان می بایست بهداشت دهان به خوبی رعایت گردد . در هنگام بارداری دندانها استعداد بیشتر برای پوسیدگی دارند . مادر در این دوران مواد قندی بیشتری می خورد و دندانها بیشتر در خطر پوسیدگی می باشند. همچنین به علت تغییرات هورمونی در این دوران لثه ها نیز در معرض خطر می باشند و مشکلات لثه ای بیشتر حادث می شوند. در دوران بارداری میزان جرم و دیگر رسوبات میکروبی بیشتر از مقدار قبل از بارداری است. در نتیجه مقدار التهاب لثه نیز بیشتر از دوره قبل از بارداری می شود لذا لازم است عمل جرمگیری و برساژ دندانها انجام شود.

علائم التهاب لثه در دوران بارداری شامل قرمزی ، تورم و بزرگ شدن لثه (افزایش حجم لثه) است. در بعضی موارد ممکن است این مشکل همراه با خونریزی از لثه هم باشد. حال اگر بیمار سیم ارتودنسی هم داشته باشد ممکن است التهاب لثه و مشکلات لثه ای افزایش یابد ولی در صورتی که بیمار بهداشت مناسبی داشته باشد و دندانها هیچگونه جرمی نداشته باشد ارتودنسی در این دوران نگرانی نخواهد داشت. باید دانست اگر بیمار در هنگام ارتودنسی باردار شد ، نباید برای بیمار رادیوگرافی تجویز کرد زیرا گرفتن رادیوگرافی به خصوص در ۳ ماه اول حاملگی برای جنین بسیار مخاطره آمیز است یا می بایست قبل از بارداری برای بیمار رادیوگرافی تجویز کرد یا اینکه گرفتن آن را تا آخر حاملگی به تعویق انداخت .

در معرض قرارگرفتن مادر درمقابل اشعه Xو تجویز بعضی از دارو ها باعث نقص های جنینی می شود که می توان به شکاف لب و کام یا لب شکری اشاره کرد. باید گفت در دوران ارتودنسی بیمار هیچگونه دارویی نمی گیرد و از بیمار هم نباید رادیوگرافی گرفت. بنابراین ارتودنسی با بارداری هیچگونه منافاتی ندارد و صدمه ای هم به نوزاد نمی رساند. در این دوران می بایست بیمار بهداشت دهان خود را به خوبی رعایت کند . بیماران حتی با وجود سیم های ارتودنسی می توانند عمل جراحی سزارین برای به دنیا آمدن کودک داشته باشند.

آیا در درمان ارتودنسی امکان برگشت پذیری بعد از اتمام درمان وجود دارد؟

یکی از سوالاتی که مراجعان به متخصصان ارتودنسی می‌پرسند برگشت ارتودنسی بعد از درمان است. بعد از درمان ارتودنسی نتیجه درمان برای اکثریت بیماران رضایت‌بخش است. حفظ این نتیجه مستلزم دقت متخصص ارتودنسی، همکاری بیمار در استفاده از وسایل نگه دارنده ارتودنسی و فاکتورهای مرتبط با رشد طبیعی بیمار است.