تفاوت دندانپزشک و متخصص ارتودنسی

ارتودنسي در كرج

در این نوشته می خوانید :

تفاوت دندانپزشک و متخصص ارتودنسی

ارتودنسی اگرچه در  برخی موارد توسط دندانپزشکان ببر روی بیماران انجام می شود اما توجه به این نکته ضروری است که آنها متخصص ارتودنسی(ارتودنتیست) نیستند. در واقع تنها یک متخصص ارتودنسی دارای سواد و مدرک آکادمیک تشخیص، پیشگیری و درمان ناهنجاری های دندانی- فکی می باشد.

ارتودنسی
دندانپزشک که معمولا” از عنوان “جراح-دندانپزشک” روی تابلو مطب خود استفاده می کند، با گذراندن دوره ای ۶ ساله و کسب مدرک عمومی قادر به انجام تمامی اعمال دندانپزشکی بجز موارد پیچیده مشکلات دهان و دندان و درمان ناهنحاریهای دندانی-فکی می باشد.

از آنجا که رشته دندانپزشکی ۱۳ شاخه تخصصی دارد، درمان کیس های پیچیده حتی ترمیم و عصب کشی و ناراحتیهای شدید لثه نیز در دایره درمان متخصصین این رشته ها قرار می گیرد. این در حالی است که درمان ناهنجاریهای دندانی-فکی از جمله ناردیفی دندانها از ابتدا در حیطه آموزه های دندانپزشک عمومی نمی باشد.

متخصص ارتودنسی چه کسی است؟

متخصص ارتودنسی دندان پزشکی است که پس از خاتمه دوره ۶ ساله دندانپزشکی عمومی و قبولی در آزمون رزیدنتی با کسب بالاترین نمره ها در قیاس با دیگر رشته های تخصصی موفق به ورود و گذراندن یک دوره آکادمیک آموزش ۳  یا ۴ ساله در زمینه درمان ناهنجاریهای دندانی-فکی شده است و بجز درمانهای ارتودنسی و ارتوپدی دندانی فکی، درمانهای عمومی نظیر ترمیم، عصب کشی و یا پروتز انجام نمی دهد.