ارتودنسی ثابت (Fixed orthodontics)

ارتودنسی ثابت

در این نوشته می خوانید :

ارتودنسی ثابت

دستگاه ارتودنسی ثابت به این معنا می باشد که بیمار قادر به خارج کردن دستگاه از دهان خود نمی باشد .دستگاه ارتودنسی ثابت توسط ارتودنتیست در ویزیت های ماهانه (هر ۴ هفته ای ۱ بار ) فعال میشود.برخلاف دستگاه های متحرک نیاز به همکاری بیمار ندارد.

دستگاه ارتودنسی  از دو اجزا اصلی بنام براکت و سیم های ارتودنسی تشکیل شده اند .براکت مانند نگین های برجسته ای میباشد که توسط چسب های مخصوص ارتودنسی به دندان چسبانده میشوند و سپس سیم ارتودنسی در درون شیارهای براکت ها قرار میگیرند.

نیروهای ارتودنسی در دستگاه ثابت که سبب حرکت دندان میشوند توسط سیم ارتودنسی به براکت اعمال میشوند و براکت ها نیروها را در جهت مناسب به دندانها وارد می کنند .

میزان حرکت دندان ها در ماه

در درمانهای ارتودنسی ثابت می توان ماهی یک میلیمتر دندان را حرکت داد و این امر در بعضی مقاطع درمانی چندان مشهود نخواهد بود . در بعضی از موارد از بیمار براساس نوع ناهنجاری دندان کشیده می شود . در اینگونه از بیماران در چند جلسه اول حرکت دندانها بخوبی مشهود است و دندانها به جای فضای خالی حرکت داده می شوند که از نظر بیمار به خوبی قابل مشاهده است.

بیمار می بایست ماهی یک بار جهت درمان ویزیت شود . در هر جلسه بعد از فعال کردن کش ها ، سیم ها و یا فنرها ممکن است بیمار مقداری درد داشته باشد که به مرور زمان در هفته اول کاهش می یابد . گاهی در بین جلسات معاینه به دلیل حرکت دندانها ممکن است مقداری از انتهای سیم ها از آخرین دندان خارج شود و باعث احساس تیزی و آزار گونه بیمار شود که در این صورت نیاز است بیمار وقت اورژانس گرفته و زودتر از موعد مقرر به مطب مراجعه نماید تا انتهای سیم کوتاه شود .

هدف از درمان ثابت ، حرکت دندانها در فضای مناسب ، تنظیم دندانهای شلوغ و اصلاح روابط دندانهای دو فک  می باشد.
در مرحله ارتودنسی ثابت براکت ها بر روی دندانها چسبانده می شوند و یک سیم از بین براکت ها گذرانده می شود که با کش های بسیار ظریف به براکت ها انداخته می شود . این کش ها می توانند سفید و یا رنگی باشند .
این کش ها در هر جلسه تعویض می شود ولی سیم ها ممکن است هر جلسه عوض نشود و براکت ها هم تا انتهای دوره درمانی در دهان باقی می مانند . در بعضی از موارد نیاز است که   که براساس نوع ناهنجاری ، شدت ناهنجاری ، سن مراجعه بیمار ، می تواند هر نوع دندانی باشد که معمولاً آسیاهای کوچک فک بالا و پایین می باشد.

به شرط وجود سلامت لثه ها و بافت های نگه دارنده دندان ها امکان حرکت دندانها با ارتودنسی ثابت در هر سنی وجود دارد . گرچه با افزایش سن مختصری سرعت حرکت دندانها کاهش می یابد . ولی به عنوان یک قانون کلی بهتر است بیمار قبل از بلوغ ویزیت شود تا بتوان از رشد فکین در جهت رفع ناهنجاری کمک گرفت.

ارتودنسی ثابت به دلیل پیچیدگی و نیاز به ظرافت کاری بالاتر ، طولانی بودن مدت درمان ، در دوره دندانپزشکی عمومی آموزش داده نمی شود و آموزش آن فقط در دوره تخصصی ارتودنسی انجام می شود . بنابراین بایستی برای درمان با ارتودنسی ثابت فقط به متخصص ارتودنسی مراجعه کرد.